-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41959)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16924)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1697)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26123 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

در آيه 65 سوره مباركه كهف آيا آن عبد خدا از موسي مقام بالاتري دانست آيا انساني ديگر مي تواند بالاتر از مقام يك پيامبر باشد لطفاً جواب را با توجه به آيات بعدي نيز بفرماييد؟



در پاسخ به سؤال خوبتان عرض مي شود: اينكه گفته مي شود پيامبر اولوالعزم بايد دانشمند ترين فرد زمانش باشد منظور دانشمندترين آنها نسبت به قلمرو و مأموريتش يعني نظام تشريع است و حضرت موسي (ع) چنين بود. اما قلمرو حكومت دوست عالمش قلمرو جداگانه اي بود كه ارتباطي با عالم تشريع نداشت او يك مرد دانشمند الهي بود و مشمول رحمت خاص پروردگار و مأمور به باطن و نظام تكوين جهان، و آگاه از پاره اي از اسرار، بنابر اين قلمرو او قلمرو جداگانه اي بود كه ارتباطي با عالم تشريع نداشت و به تعبير ديگر آن مرد عالم از اسرار آگاه بود كه دعوت نبوت بر آن متكي نبود از حديثي كهاز امام رضا (ع) نقل شده نيز اين نكته استفاده مي شود كه قلمرو مأموريت ا ين دو بزرگوار با يكديگر متفاوت بوده و هر كدام در كار خود از ديگري آگاه تر بود. (1)

البته از پاره اي ديگر از روايات استفاده مي شود كه او داراي مقام نبوت بود و ظاهر بعضي از تعبيرات آيات فوق نيز همين است. (2)

علامه طباطبايي (ره) ذيل آية فوجد اعبداً من عبادنا آتيناه رحمه من عندنا مي فرمايد:

هر نعمتي رحمتي است از ناحيه خدا به خلقش، ليكن بعضي از آنها در رحمت بودنش اسباب عالم هستي واسطه است مانند نعمتهاي مادي ظاهري، و بعضي از آنها بدون واسطه رحمت است مانند نعمتهاي باطني از قبيل نبوت، ولايت و شعبه ها و مقامات آن. و از اينكه رحمت را مقيد به قيد من عندنا نموده كه مي فرمايد كسي ديگر غير خدا در آن رحمت دخالت ندارد فهميده مي شود كه منظور از رحمت مذكور همان رحمت قسم دوم يعني نعمتهاي باطني است. و از آنجايي كه ولايت مختص به ذات باري تعالي است، همچنانكه خودش فرموده فالله هو الولي ولي نبوت چنين نيست زيرا غير خدا از قبيل ملائكه كرام نيز در آن دخالت داشته و امتثال آنرا انجام مي دهند لذا مي توان گفت منظور از جمله رحمه من عندنا كه با نون عظمت من عندنا آورده شده و نفرموده من عندي از ناحيه من، همان نبوت است نه ولايت و به همين بيان تفسير آن كسي كه كلمه مذكور راـ نبوت تأويل كرده تأييد مي شود. (3)



در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا انسان ديگري مي تواند بالاتر از مقام يك پيامبر باشد عرض مي شود بلي به عنوان مثال حضرت مريم (س) از لحاظ مقام معنوي از پيامبر زمان خودش يعني حضرت زكريا بالاتر بود. استاد مطهري در اين باره مي گويد: قرآن كريم درباره حضرت مريم (س) مي فرمايد: كار او به آنجا كشيده بود كه در محراب عبادت همواره ملائكه با او سخن مي گفتند، از غيب برايش روزي مي رسيد، كارش از لحاظ مقامات معنوي آنقدر بالا گرفته بود كه پيغمبر زمانش را در حيرت فرو برده او را پشت سر گذاشته بود، زكريا (ع) در مقابل مريم (س) مات و مبهوت مانده بود.





















منابع و مآخذ:

1ـ مجمع البيان، ج6، ص480

2ـ تفسير نمونه، زير نظر: ناصر مكارم شيرازي، ج12، ص510

3ـ تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج13، ص474

4ـ نظام حقوق زن در اسلام، استاد مرتضي مطهري، ص119

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.